Meetlat Tone of voice
Vind je stem en stem je toon
De tone-of-voice-meetlat is als een stemvork voor je merk. Met de meetlat dragen jij en je collega’s toonvast jullie waarden uit. Uit één mond en uit volle borst. Gebruik de meetlat en je weet wat.
Zo werkt de meetlat
Op de tone-of-voice-meetlat staan eigenschappen waar je teksten aan moeten voldoen. Deze bepaal je bijvoorbeeld op basis van de kernwaarden, purpose, missie of brand book van je organisatie. Voorbeelden zijn eigenschappen als ‘energiek’ of ‘zelfverzekerd’. Vervolgens bedenk je ook de uitersten: een tekst die niet energiek genoeg is, is ‘futloos’. Te energiek? Dan wordt het ‘schreeuwerig’.
De meetlat geeft je houvast. Altijd als je een tekst hebt geschreven, leg je hem naast de lat. Is ‘ie niet waterpas? Terug naar de tekentafel. Of de schrijftafel, in dit geval.
Maar hoe dan…
Allemaal leuk, misschien zelfs aardig, maar hoe stel je jouw meetlat op? Een goede voorbereiding is belangrijk. Dat begint bij het kennen van jouw merk, jouw identiteit. Als je niet weet waarvoor je staat, dan kun je beter een sudoku invullen dan de meetlat.
Bepaal wie je wel en niet wil zijn
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ook meerdere wegen richting een ingevulde meetlat. Wij adviseren je deze weg te pakken.
- Verzamel een groep collega’s van verschillende afdelingen, die het bedrijf door en door kennen.
- Doe een stukje reflectie naar de mensen toe. Hoe klinken jullie nu en waarom is dat niet zoals jullie willen?
- Bepaal, met jullie karakter en waarden als mantra in je achterhoofd, hoe jullie juist wel willen klinken. Welke eigenschappen willen jullie terugzien?
Voor stap 2 en 3 zijn een paar makkelijke oefeningen. Iedereen schrijft bijvoorbeeld een dier op waarmee ze de huidige toon associëren en een bekend persoon die past bij de gewenste manier van praten. Wij moesten bijvoorbeeld minder een huismus en meer Arjen Lubach zijn.
Met onze kernwaarden en Arjen Lubach in ons achterhoofd, hebben wij de meetlat gevuld met zelfverzekerd, energiek, bevlogen en verrassend. Een beetje van Arjen en een beetje van onszelf. Wat wordt het voor jou?
Onze copyheld
Rick Stet
Toonspecialist en copywriter
Rick Stet is senior copywriter bij Presenter. Hij wordt overdreven verdrietig van ja-dit-is-wel-prima-zo-joh-denk-ik-geen-idee-eigenlijk-teksten. En doet daar iets aan. Hij schrijft, adviseert en traint voor uiteenlopende organisaties zoals OHRA, ABN AMRO en Mercedes-Benz.
Download de meetlat
We horen je denken: “Doe mij ook zo’n meetlat”. Is goed. Hier heb je het gratis template. Succes! Je kunt ook samen met je team en onder begeleiding van een ervaren copywriter de meetlat invullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.