Podcast SEO
Wat moeten we met SEO?
Jadwiga werkt al 7 jaar bij Presenter. “Ik heb in die 7 jaar verschillende rollen gehad: SEO-copywriter, eindredacteur en de laatste jaren SEO-specialist. Waarbij ik organisaties help om beter vindbaar te zijn met hun content”, vertelt ze. Kijk haar webinar ‘Hengelen naar haakjes: van generieke zoekwoorden naar unieke content’ terug op Frankwatching.
Wil je meer weten? Neem contact op.
Goede content
Volgens Jadwiga betekent SEO “dat je je content optimaliseert voor Google, maar tegelijkertijd ook voor je gebruiker. Want daar doe je het voor: je (vaste) bezoeker. Die bezoeker zoekt waarschijnlijk veel informatie op via Google. Het is dus heel belangrijk dat je die informatie op een zo goed mogelijke manier aanbiedt. Dat doe je met goede content. Als je dat op een goede manier doet, is Google ook blij.”
Maar met alleen goede content, ben je er nog niet. “De techniek moet ook op orde zijn.”, vertelt Jadwiga. “Wat ik heel vaak zie is dat er technische issues zijn die eigenlijk ervoor zorgen dat je content niet goed vindbaar is. Dus als jij goede content ontwikkelt, wil je dat er technisch geen belemmeringen zijn.”
Keyword-stuffing is ouderwets
Jadwiga hamert er vaak op dat we niet alleen over zoekwoorden moeten praten. Maar ook over zoekintenties. Dat is een van haar beste SEO tips. “Het is heel ouderwets om te denken dat je goed gevonden wordt met een paar belangrijke zoekwoorden die ook een groot zoekvolume hebben. Vroeger had je natuurlijk keyword-stuffing: zo vaak mogelijk een zoekwoord verwerken in de tekst. Dat is afgestraft door Google. De kwaliteit van je content werd daar echt niet beter van. Toch zie je dat nog steeds wel eens bij bijvoorbeeld grote e-commerce websites. Maar daar word je als bezoeker niet blij van.”
“Zoekwoorden met zoekvolumes geven vooral inzicht in welk woord vaker wordt gebruikt. Maar eigenlijk is het nu de kunst om te achterhalen wat iemand nou echt wil weten. En die zoekintenties zo goed mogelijk te vertalen naar content. Content die ook fijn leest voor je bezoeker. Dat vind ik heel belangrijk.”
Zoekintenties achterhalen
“Eén van de makkelijkste en belangrijkste manieren om die zoekintentie te achterhalen, is zelf googlen”, zegt Jadwiga. “Bekijk welke zoekresultaten je te zien krijgt. Zie je veel resultaten van webshops of Google shopping? Dan heeft dit zoekwoord waarschijnlijk een transactionele zoekintentie. Iemand wil iets kopen. Zijn de zoekresultaten vooral informatieve pagina’s? Dan hoort er een informatiebehoefte bij dit zoekwoord.”
Jadwiga kijkt zelf ook vaak naar de top 3 zoekresultaten. “Google vindt dit niet voor niets belangrijke zoekresultaten. Doe er je voordeel mee!” Welke manieren Jadwiga nog meer gebruikt om zoekintenties te achterhalen, lees je in haar artikel ‘Op zoek naar zoekintenties’ op Frankwatching.
Continu proces
Maar na het optimaliseren van een aantal pagina’s ben je er nog niet. SEO is geen tijdelijk project. Alleen gaan veel bedrijven er in Jadwiga’s ervaring wel op die manier mee om. “Er wordt vaak naar gekeken alsof het een project is. Je doet één keer een optimalisatie. Je stijgt in Google, krijgt meer organisch verkeer en je kunt weer door naar het volgende onderwerp.”
“Maar als je je content niet blijft optimaliseren, zak je weer weg in de resultaten. Je moet dus nieuwe tactieken blijven toepassen om je SEO-strategie te verbeteren. Het moet altijd onderdeel zijn van wat je doet.”
Andere mindset
“Als ik bij een organisatie kom, is vaak het eerste wat ik vraag: wat is het aandeel organisch verkeer naar jullie website? Dat weten veel mensen niet. Maar als ik zelf kijk is het organisch verkeer soms 50% van al het verkeer. Met uitschieters van 75%. Juist daarom is het zo belangrijk dat je content aansluit op zoekintenties. Vaak vraagt dat om een hele andere mindset.”
Je content continu verbeteren en aanvullen klinkt als erg veel werk. Maar uiteindelijk is het een investering die veel meer oplevert dan alleen goed vindbare content. “Als je content maakt die aansluit bij de vragen die je doelgroep heeft, kun je ze ook veel beter van dienst zijn”, vertelt Jadwiga. “Ook heb ik gemerkt dat de content andere collega’s kan helpen. Bijvoorbeeld een online marketeer die SEA-campagnes uitzet. Als je landingspagina’s namelijk ook voor SEA relevanter worden, kun je kosten besparen. Ook helpt goede content de klantenservice. Als je een bepaalde vraag op de website duidelijk beantwoordt, neemt het aantal telefoontjes misschien wel af. Het mes snijdt dus aan twee kanten.”
Betrokken vanaf het begin
Binnen een marketingafdeling worden er continu nieuwe producten ontwikkeld. Of moet er nieuwe informatie op de website komen. Jadwiga wordt als SEO-consultant het liefst zo vroeg mogelijk in dat proces betrokken. “Ik doe dan gelijk een zoekwoordenonderzoek. Welke woorden gebruikt de doelgroep? Tegenwoordig googlen mensen niet meer alleen op steekwoorden, maar ook op hele vragen. Die informatie is super waardevol als je nieuwe content gaat ontwikkelen. Daar kun je met de insteek van een nieuwe pagina of veelgestelde vragen op inspelen.”
Toegevoegde waarde
We kennen allemaal wel SEO-specialisten die met een lijstje zoekwoorden aankomen en je veel succes wensen. Maar volgens Jadwiga gaat de toegevoegde waarde van een SEO-specialist veel verder dan een zoekwoordenanalyse. “Wat mij betreft is een goede SEO-specialist kritisch en stelt goede vragen. En gaat ook echt de organisatie in, om informatie op te halen bij inhoudsdeskundigen. Vervolgens vertaalt hij of zij die informatie weer naar goede content die aansluit bij de zoekintenties.” Hoe Jadwiga dat heeft gedaan voor één van haar opdrachtgevers, de ASN-bank, kun je zien in haar webinar ‘Hengelen naar haakjes’.
SEO kost tijd
Nu wil je natuurlijk het allerliefst zo snel mogelijk aan de slag. En resultaat zien. Maar goede content maken kost tijd. “En het kost tijd omdat Google je content moet indexeren en kijkt of het wel relevant is”, zegt Jadwiga. Maar niet getreurd. Wat je wel makkelijk zelf kunt doen, is de statistieken induiken. “Wat zijn de best bezochte pagina’s? Als je daaraan gaat werken, is de kans het grootst dat je resultaat boekt. Want dat heeft de grootste impact. Zeker pagina’s die veel organisch verkeer hebben en aansluiten bij zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Daar zit een beetje de sweet spot waar je kunt beginnen met optimaliseren.”
“Dat kunnen 1 of 2 pagina’s zijn om mee te beginnen. En zo ga je steeds verder. Probeer je voortgang in de gaten te houden. Zet een ranktracker op als je die hebt, of doe elk jaar een nieuwe zoekwoordenanalyse om te kijken of je zoekvolume zijn veranderd. En of er andere vragen bij zijn gekomen. En Google je eigen zoekwoorden en informatie. Waar sta je in Google, wat doen je concurrenten? Want die zitten ook echt niet stil.”
Onze specialist
Meer podcasts
Wil je meer specialisten horen klessebessen over hun vakgebied? Luister dan naar onze andere podcasts over content.
Transcript podcast SEO
Ruben: SEO, S – E – O, zoekmachineoptimalisatie. Het is zo’n term die nogal vaak wordt gebruikt in de marketingwereld, de contentwereld. Je weet dat het superbelangrijk is. Iedereen wil hoog scoren in Google. Maar bij veel mensen houdt de kennis over SEO op na het stukje: we hebben toch wel genoeg zoekwoorden in onze content gebruikt? Wat is SEO nou precies en wat is de volgende stap en waarom kun je beter praten over zoekintenties dan over zoekwoorden? Ik praat erover met collega en SEO-expert en collega Jadwiga Peters. Dit is aflevering 3 van ‘We moeten iets met content’
Jadwiga: Ik ben Jadwiga Peters. Ik werk zo’n 7 jaar bij Presenter en heb verschillende rollen gehad: SEO-copywriter, eindredacteur en de laatste jaren SEO-specialist. Waarbij ik organisaties help om beter vindbaar te zijn met hun content.
Ruben: Als jij SEO zou mogen definiëren. Het is zo’n term die iedereen gebruikt, maar iedereen gebruikt hem anders. Je hebt natuurlijk een letterlijke definitie: Search Engine Optimization. Maar wat betekent dat eigenlijk?
Jadwiga: Dat betekent eigenlijk dat je je content optimaliseert voor Google, maar tegelijkertijd ook voor je gebruiker. Want als je dat op een goede manier doet, is Google ook happy. Daar doe je het voor: je klant, je vaste bezoeker. En die gebruikt waarschijnlijk heel vaak Google om achter informatie te komen.
Het is dus heel belangrijk om die informatie op een zo goed mogelijke manier aan te bieden. Dat doe je met goede content. Maar de techniek moet ook op orde zijn. Wat ik heel vaak zie is dat er technische issues zijn, die eigenlijk ervoor zorgen dat je content niet goed vindbaar is. Dus als jij goede content ontwikkelt, wil je dat er technisch geen belemmeringen zijn.
Ruben: Eén van de dingen waar ik je heel vaak op hoor hameren, is dat we niet alleen over zoekwoorden moet praten, maar ook over zoekintenties. Ik heb een mooie stelling bedacht: SEO is niet meer dan zoekwoorden verwerken in je pagina om beter gevonden te worden. Wat zou jij daarover zeggen?
Jadwiga: Het is natuurlijk heel ouderwets om te denken dat je goed gevonden wordt, met een paar belangrijke zoekwoorden die ook een groot zoekvolume hebben. Vroeger had je natuurlijk keyword-stuffing. Dat is afgestraft door Google. De kwaliteit van je content werd er echt niet beter van. Je las gewoon 50 keer een bepaald zoekwoord in de tekst.
Zelfs nu zie je dat ook nog wel eens bij grote e-commercesites. Je moet maar eens onderaan een pagina kijken, dan gaat het over ‘bakblikken. Zoek jij een bakblik? Wij hebben de mooiste bakblikken. Zoek je een rond bakblik? Wij hebben ook vierkante bakblikken’. Nou ja, daar word je natuurlijk niet blij van als je onderzoek doet naar een bakblik omdat je dit weekend iets lekkers wil bakken. Die tijd zijn we eigenlijk al ver voorbij.
Natuurlijk zijn die zoekvolumes belangrijk. Ze geven inzicht in welk woord vaker wordt gebruikt. Maar eigenlijk is het nu de kunst om die zoekintenties te achterhalen: ‘Wat wil iemand nou echt weten?’ En dat zo goed mogelijk te vertalen naar goed content. Die ook fijn leest voor je bezoeker. Dat vind ik heel belangrijk.
Ruben: Hoe kom je dan achter zo’n zoekintentie?
Jadwiga: Daar kun je op verschillende manieren achter te komen. Een van de makkelijkste en belangrijkste manieren is gewoon zelf gaan googlen. Als je dan naar je resultatenpagina kijkt, wat zie je dan? Zie je bijvoorbeeld heel veel shoppingresultaten of resultaten van webshops. Dan weet je dat die zoekintentie transactioneel is. Iemand wil iets kopen.
Maar als je bijvoorbeeld ziet dat resultaten gewoon informatie laten zien, Wikipedia, uitlegsites of blogs, dan zit daar echt een informatiebehoefte achter. Als je dat achterhaalt, heb je al een beetje een idee van wat voor content Google verwacht bij deze zoekvraag.
Ik klik vaak ook door op de eerste 3 zoekresultaten. Die top 3 zijn niet voor niets top 3. Google vindt dat de meest belangrijke zoekresultaten die er zijn. Doe daar je voordeel mee. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Ruben: Als je hier dan mee aan de slag bent gegaan, ben je dan klaar? Is het een set and forget-ding, of is het een proces?
Jadwiga: Ik merk bij veel organisaties dat er toch wel vaak naar gekeken wordt alsof het een project is. Ook als ik word ingeschakeld om vindbaarheid te verbeteren. Je doet 1 keer een optimalisatie, rankings gaan stijgen, je wordt beter gevonden, organisch traffic verhoogt. En dan zit het er weer op en gaan we door naar het volgende onderwerp.
Wat je echt merkt is dat je terugzakt als je er niks aan doet. Want je concurrenten zijn waarschijnlijk wel bezig om die content te optimaliseren. En om nieuwe tactieken toe te passen om die SEO-strategie toch weer iets te verbeteren. Dus als je dat niet doet, zak je weg. Het is echt een continu proces wat je moet blijven doen. SEO is altijd onderdeel van wat je doet.
Ruben: Dat is een mooi bruggetje naar de volgende stelling, namelijk: SEO is een onderschatte marketingtool. Kun je daar ook wat over vertellen?
Jadwiga: Vaak als ik bij een organisatie kom, is het eerste wat ik vraag: ‘Wat is eigenlijk het aandeel organisch verkeer naar jullie website?’ Dat weten veel mensen ook niet. En dat vind ik eigenlijk raar. Als ik ga kijken, dan is soms 50% organisch verkeer. Maar er zijn ook uitschieters van 75%. Het is dan heel belangrijk dat je je content zo goed mogelijk aanbiedt voor bezoekers die zoekmachines als Google gebruiken om op die website te komen. Er liggen daar dus vaak verbeterkansen. Vooral omdat er nooit die mindset is geweest van: ‘onze bezoekers komen vooral via Google, laten we onze content dan vooral zo goed mogelijk aansluiten bij deze zoekintenties’.
Ruben: Heel veel mensen hebben een website en hebben heel erg hard hun best gedaan om die in één keer goed neer te zetten. En dan kom jij eigenlijk met het verhaal van ‘je moet eigenlijk continu je content aanscherpen, aanpassen, nieuwe content aanvullen’. Klinkt als heel erg veel werk.
Maar, heb jij misschien een voorbeeld waarom het die investering waard is? Wat voor resultaat kun je verwachten?
Jadwiga: Ten eerste, als jij je content echt laat aansluiten bij die zoekvragen die je doelgroep heeft, kan je hen ook veel beter van dienst zijn. Ik heb bijvoorbeeld ook gemerkt dat die content ook door andere collega’s wordt gebruikt. Stel, je hebt een online marketeer die SEA-campagnes uitzet. Als jij je content verbetert, worden die landingspagina’s ook beter voor SEA. Zo kun je ook kosten besparen, omdat je voor SEA relevanter wordt. Of denk maar eens aan je klantenservicemedewerkers. Als jij een bepaalde vraag op je website beter gaat beantwoorden, neemt misschien het aantal telefoontjes wel af. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten. Het is goed voor je vindbaarheid, maar ook voor andere collega’s.
Ruben: Als je dan naar het totaalplaatje kijkt, de complete context van een marketingafdeling of online organisatie: waar in het proces begin je met SEO? Is dat iets wat je doet als je alles al hebt bedacht of is het iets waar je mee begint?
Jadwiga: Het liefst sluit ik al in het begin aan. Bijvoorbeeld als er een nieuw product wordt ontwikkeld of bepaalde nieuwe informatie op de website moet komen. Ik doe dan altijd een zoekwoordenonderzoek. Welke woorden gebruikt de doelgroep nou eigenlijk? Welke vragen hebben ze? Wat je tegenwoordig veel meer ziet, is dat mensen niet alleen googlen op bepaalde steekwoorden, maar ze gebruiken ook complete vragen. En die vragen zijn superrelevant als je nieuwe content gaat ontwikkelen. Dat kan de hele insteek zijn voor een nieuwe pagina. Of voor een vaste set veelgestelde vragen. Daar kun je dan op inspelen. En natuurlijk kun je ook bestaande content optimaliseren, maar het is fijner als je van begin af aan al betrokken bent bij het maken van nieuwe content.
Ruben: Wat maakt iemand volgens jou een goede SEO-specialist? We kennen allemaal de SEO-mensen die met een lijstje zoekwoorden aankomen en zeggen “veel succes”. Wat is nog meer de toegevoegde waarde die je hebt als SEO-specialist. Behalve die zoekwoordenanalyse?
Jadwiga: Wat mij betreft is een goede SEO-specialist kritisch en stelt goede vragen. Ook gaat hij/zij echt die organisatie in om informatie over een onderwerp of product, bij inhoudsdeskundigen op te halen. En vertaalt die informatie dan naar goede content die ook weer aansluit bij de zoekintenties die je hebt achterhaald met je zoekwoordenanalyse.
Ruben: Waar kunnen mensen mee beginnen, als ze SEO eigenlijk iets te groots vinden? Is er iets waar je snel succes mee kunt boeken? Waar je snel resultaat mee ziet?
Jadwiga: Snel resultaat vind ik bij SEO altijd lastig. Het kost echt wel tijd om goede content te maken. En het kost tijd omdat Google je content moet indexeren en kijkt of het wel relevant is. Dat heb je niet in een week gedaan. Daar gaat een hele tijd overheen. Wat je wel makkelijk zelf kan doen: duik je statistieken in. Wat zijn je best bezochte pagina’s? Als je daaraan gaat werken is de kans groot dat je goed resultaat boekt, want dat heeft de grootste impact. Zeker pagina’s die veel organisch verkeer hebben en aansluiten bij zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Daar zit een beetje de sweet spot waar je kunt beginnen met optimaliseren. Dat kunnen 1 of 2 pagina’s zijn.
En zo ga je steeds verder. Probeer je voortgang in de gaten te houden. Zet een ranktracker op als je die hebt, of doe elk jaar een nieuwe zoekwoordenanalyse om te kijken of je zoekvolume zijn veranderd en of er andere vragen bij zijn gekomen. En Google je eigen zoekwoorden en informatie. Waar sta je in Google, wat doen je concurrenten? Want die zitten ook echt niet stil.
Ruben: Genoeg om mee aan de slag te gaan dus. Bedankt voor je verhaal Jadwiga. We gaan de handige linkjes die je kunt gebruiken, checklists, blogs, in de shownotes zetten. Bedankt voor je uitleg en tot de volgende keer.