Even een stapje terug: wat is een API Store?
Een developer portal of website die ontwikkelaars toegang biedt tot een specifieke soort software: ‘application programming interfaces’ of ‘API’s’ (een soort legostenen voor ontwikkelaars). Maar de API Store van de eerdergenoemde grote partij in de telecom* is meer dan een standaard developer portal. Het biedt namelijk niet alleen toegang tot de eigen software, maar ook tot die van partners, en doet daarom denken aan een online softwarewinkel.
Het probleem van de API Store
Nog te weinig developers maakten gebruik van het portaal, vonden ze bij de API Store. Ze gebruikten content op verschillende manieren om de klanttevredenheid, klantinteractie en conversiecijfers op te krikken. Dat deed wel iets met de cijfers, maar een blijvend significant verschil bleef uit. Een boel content maken zonder het gewenste resultaat te bereiken. Wie wil dat nou? De API Store niet. Daarom huurden ze een contentstrateeg van Presenter in om met ze mee te kijken.
Onze oplossing
Om een probleem op te lossen, moet je weten waar en waarom het misgaat. En juist dat was nog niet zo duidelijk bij de API Store. Onze contentstrateeg ging op onderzoek uit om tot de bodem van de zaak te komen. Ook zette ze een multidisciplinair team op waarin alle afdelingen van de API Store werden vertegenwoordigd, om samen tot een geïnformeerde en gedragen strategie te komen. Inclusief een uitvoerbaar, concreet én meetbaar plan van aanpak.
Onze uitvoering
Onderzoek: heel veel vragen stellen
Onze contentstrateeg wilde eerst een goed beeld krijgen van de situatie. Weten waaróm developers zich nog te weinig aanmeldden voor de API Store en zijn producten.
Ze begon met vragen stellen. Heel veel vragen. Over doelgroepen, persona’s, kanalen, klantreizen, campagnes, content, tone of voice, gebruikerstesten, competitie en strategieën. Zo kreeg ze alle bestaande stukken boven tafel én een goed idee van de kern van het probleem.
Diagnose: mismatch tussen content en doelgroep
Het bleek dat één van de twee doelgroepen, de developers, andere content wilden zien in de API Store. De content van de API Store was vooral gericht op de andere doelgroep: de business persona. De mening van de developer is bij de meeste bedrijven juist doorslaggevend bij het kiezen van externe softwareproducten. Het was dus slimmer om de content te optimaliseren voor de andere doelgroep: de developer. Dan sla je twee vliegen in één klap.
Strategie & plan van aanpak: optimaliseren voor developers
Een contentstrategie van bovenaf opleggen is als een vierkant blok in een rond gat proberen te drukken. Kijk maar een middagje naar je kind, kleinkind of neefje om te zien hoe dat lukt. No chance, gedoemd om te falen.
Wat wel werkt? De mensen in je organisatie laten meebeslissen. Zij zien uiteindelijk als beste waar het spaak loopt. Bovendien belandt je contentstrategie dan niet in een stoffige la. Dus onze strateeg ontwikkelde de diagnose, contentstrategie en plan van aanpak samen met een multidisciplinair team van API Store-mensen.
De content zou niet langer vooral op de business gericht zijn, maar juist geoptimaliseerd worden voor developers. In het plan van aanpak stonden een aantal concrete acties:
- Gebruikerstesten en een contentaudit om de behoeftes van de doelgroep en de ‘gaten’ in de content vast te stellen.
- Content maken om die ‘gaten’ te vullen en de bestaande content optimaliseren.
- De content die specifiek voor de business-doelgroep is, naar een aparte landingspagina verplaatsen.
Implementatie & analyse
Een heleboel extra acties uitvoeren, en dat náást het huidige werk. Dat is natuurlijk niet makkelijk. Vooral voor kleinere teams. Daarom hielp onze contentstrateeg de API Store ook tijdens de implementatie van de contentstrategie. Ze begeleidde de teams in de uitvoering, bewaakte de voortgang en prioritering, én zorgde voor de juiste betrokkenheid van stakeholders. Ook deed ze zelf een deel van de uitvoering.
Toen het plan uitgevoerd was, nam de strateeg de balans op. Wat bleek? Het had een significant positief effect: gebruikers gaven een hogere klanttevredenheidsscore, klikten vaker door en scrolden vaker tot onderaan de productpagina’s. Ook nam het aantal nieuwe aanmeldingen en gebruik van API Store-producten toe na de implementatie. Taak volbracht!
* Bij deze opdrachtgever is het beleid dat zij niet genoemd worden in klantcases van externe bureaus. De API Store is echter zeer tevreden met het resultaat en heeft akkoord gegeven voor het publiceren van deze case op onze website. Wil je meer weten over deze case of onze methode om een contentstrategie op te stellen? We vertellen je er graag meer over! Stuur ons een mail of bel ons.