Het probleem van Alzheimer Nederland
Het CMS van Alzheimer Nederland werd niet langer ondersteund. Alle content moest daarom over naar de nieuwe versie van het CMS. Maar een contentmigratie is een hoop werk. En de organisatie wist maar al te goed dat je dit niet moet onderschatten. Zeker wanneer het al druk genoeg is met alle dagelijkse, doorlopende werkzaamheden. Alzheimer Nederland zocht daarom iemand die zich volledig kon storten op dit project.
Onze oplossing
Denk je aan een ervaren projectleider, dan denk je aan Daphne. Met haar liefde voor structuur en oog voor detail, wist ze wel raad met deze migratie. Ze nam de projectcoördinatie voor Alzheimer Nederland uit handen en ontfermde zich over de uitvoering. Zo begeleidde ze het project van begin tot eind. Van planning tot livegang.
Onze uitvoering
Een projectleider is als de kapitein van een schip. Daphne bepaalde de koers, riep alle hens aan dek en zette waar nodig de zeilen bij.
Contentmatrix
Alzheimer Nederland bepaalde welke content mee moest naar het nieuwe CMS. Daphne vatte deze informatie samen in een overzichtelijke contentmatrix. In dit centrale document konden alle projectleden en stakeholders precies zien wat er per URL moest gebeuren. En wat de status was. Zo vormde de contentmatrix het uitgangspunt voor de rest van de migratie.
Afstemming met stakeholders
Bij het inrichten van een website spelen veel belangen mee. Bijvoorbeeld vanuit marketing en communicatie, maar ook vanuit de techniek. Denk maar eens aan de tekst- en beeldcomponenten. Deze moeten er niet alleen goed uitzien voor de uitstraling van de website, maar ook gemakkelijk in te richten zijn door webredacteuren. Daphne nam de belangen van de stakeholders mee in de planning en uitvoering.
Contentrichtlijnen
Wanneer je met veel mensen in hetzelfde CMS werkt, kan het een rommeltje worden. Het is daarom belangrijk om contentrichtlijnen op te stellen. Zodat iedereen op dezelfde manier URL’s en altteksten opbouwt. Maar ook zodat bestanden een logische plek en benaming krijgen. Daphne stelde samen met Alzheimer Nederland heldere contentrichtlijnen op, waardoor de afspraken voor iedereen duidelijk waren. Meer overzicht + meer duidelijkheid = meer tevreden webredacteuren.
CMS-training en coördinatie
Vele handen maken licht werk. Voor de daadwerkelijke contentmigratie trommelde Daphne daarom een team contentmanagers op. Eerst gaf ze een CMS-training, zodat iedereen de werkwijze in de vingers had. Daarna startte de verhuizing. Daphne stuurde het project aan, hield de planning in de gaten en liep alles nog eens nauwkeurig na. Wanneer obstakels opdoken, schakelde ze met de juiste partijen voor technische oplossingen.
Nawerk en livegang
Hoe vaak maak je dat nou mee? De contentmigratie liep zó voorspoedig, dat het team ruim op tijd klaar was. Daphne stelde daarom voor om extra optimalisaties te doen. Het team schoonde pagina’s op, sneed afbeeldingen beter bij, voegde altteksten toe en gaf pdf’s logische benamingen. Mooi meegenomen. Daarna kon de champagne open: de website ging live.
Benieuwd naar het eindresultaat? Neem dan een kijkje op de website van Alzheimer Nederland.