contact Menu

Ministerie van OCW

Sprinten naar een contentstrategie

Twee websites van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap liepen achter de feiten aan. Letterlijk. Op de websites moesten de nieuwste cijfers staan over hun beleidsterreinen, maar het vernieuwen ging moeizaam. Tijd voor een goede contentstrategie.

Het probleem van OCW

Veel overlappende content op 2 verschillende websites, 3 eindverantwoordelijken (OCW, DUO en CBS), veel inhoudsdeskundigen en een klein online team. Het ministerie van OCW liep tegen meerdere problemen aan. Content was verouderd, een duidelijk werkproces miste en er was geen ruimte of kennis voor vernieuwing. Of wij hen konden helpen de websites te vernieuwen, was de vraag. En dat wilden wij wel.

Onze oplossing

OCW had zelf al een doelgroepenonderzoek liggen. Een fijn startpunt, maar er was meer nodig om de websites weer op de juiste koers te krijgen. We startten een strategietraject, waar we naast een contentstrategie ook documenten opleverden met concrete vervolgstappen. Daarmee kreeg OCW direct handvatten om de strategie in praktijk te brengen.

Onze uitvoering

Voordat je weet welke koers je wilt varen, moet je weten wat er al wel is. Wat gaat er goed? Wat kan beter? Wat wil de doelgroep? En wat zijn de wensen van de organisatie? Hoe verloopt het werkproces nu? Daarom trapten we af met een workshop om antwoord te krijgen op deze vragen. We brachten inhoudsdeskundigen, redactieleden, doelgroep, programmeurs en andere belanghebbenden bij elkaar. En vroegen ze het hemd van het lijf. Met hun input stippelden we een route uit om bij die nieuwe, betere website te komen. En die zag er zo uit:

  • Contentaudit: we deden een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de huidige staat van de websites van OCW.
  • Klantreizen en gebruiksverhalen: behoeftes van de doelgroepen diepten we verder uit. Welke klantreis leggen ze af? Aan welke content hebben zij behoefte? Welke (content)kansen zijn er?
  • Contentstrategie: met de tot dan toe verzamelde input zetten we een strategie op papier.
  • Navigatievoorstel: we bepaalden dat we van 2 websites naar 1 website gaan. Er was dus een nieuwe navigatie nodig.
  • Contentmodel en wireframes: we maakten voor elke paginasoort een schets van de content die op die pagina moet komen te staan.
  • Schrijfwijzer: afspraken over tone of voice en schrijfstijl legden we vast in een schrijfwijzer.
  • Contentorganisatie-advies: we gaven advies over hoe het online team, de inhoudsdeskundigen en de verschillende organisaties efficiënter kunnen samenwerken.

Sprints

Een flinke lijst die we binnen 3 maanden moesten afronden, tijdens de zomervakantie… In coronatijd. Uitdagend, maar zeker niet onmogelijk. We deelden het project op in sprints. Voor elk onderdeel uit de lijst stond 2 weken. Daardoor kon onze contentstrateeg zich telkens volledig richten op 1 onderdeel. Dat zorgde voor focus en een strakke planning.

Aan het begin van elke sprint organiseerde de contentstrateeg een workshop voor het projectteam. Daarin vertelde ze meer over het doel van de aankomende sprint en haalde ze de input op die ze nodig had. Vervolgens ging ze aan de slag, en presenteerde aan het einde van de sprint de resultaten. Het projectteam kreeg dan ruimte om feedback te geven. Zo had je harde deadlines, én een contentstrategie waar de organisatie volledig achter staat.

 

Wat onze klanten zeggen

Ondanks het thuiswerken was Presenter goed in staat om ons te helpen om de ideeën voor een nieuwe website te ontwikkelen. Het werken met zogenaamde sprints hield het tempo er in. Voor alle betrokkenen was goed te volgen wat er gebeurde doordat alles vindbaar was in Trello. Een fijne manier van online werken met snel resultaat.

Arjan Gras

afdelingshoofd online team bij ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Resultaten

  • Contentstrategie opgeleverd mét extra praktische documenten binnen de deadline
  • Contentstrategie opgeleverd waar de verschillende organisaties en afdelingen van OCW achter staan
  • Meer teamgevoel gecreëerd bij de verschillende organisaties en afdelingen die aan de website werken
  • Plan gemaakt voor het efficiënter beheren van de website en het maken van content

Precies wat ik nodig heb

We helpen je graag. Of je nu tijdelijke ondersteuning nodig hebt of op zoek bent naar een lange samenwerking. We komen er samen uit. Heb je vragen of wil je meer weten over Presenter? Neem dan contact op met Erik.