Het probleem van De Haagse Hogeschool
Na 6 jaar was het voor De Haagse Hogeschool tijd voor een modernisering van de website. De verouderde website was toe aan een re-design. Hiervoor kwam ook een nieuw CMS om de hoek kijken, Drupal. Voor deze migreerklus kon De Haagse onze hulp goed gebruiken. In de vorm van een Content Migratie Manager en een aantal contentmanagers voor het migreren van de content.
Onze oplossing
We gingen weer terug in de schoolbanken. Dit keer om uit te werken hoe dit project aangepakt werd. Vóór de start van de migratie brachten we alle content in kaart. En maakten we een planning met benodigde capaciteit. We bleven bij de les voor een goede voorbereiding en om herkansingen te voorkomen.
Onze uitvoering
De dagen van proefstuderen lagen achter ons. Tijd voor het echte werk. In verschillende fases werkten we toe naar de livegang.
Inventarisatie en plan van aanpak
De eerste stap was het overzichtelijk maken van welke content er al was. En vervolgens het bepalen of deze content overgezet, herschreven of achtergelaten kon worden. Met een uitgebreide contentmatrix was per pagina de benodigde actie weergegeven. En hadden we inzichtelijk wie eigenaar was van elke pagina.
Vóór deze eerste fase, het voortraject, was ook een gebruikersonderzoek uitgevoerd. Mede om de behoefte van de doelgroep te bepalen. Deze doelgroep, bestaande uit studiekiezers en professionals, gaven input hoe De Haagse de nieuwe website in zou kunnen richten. Eén ding is zeker: door de uitgebreide inventarisatie hadden wij geen open dag meer nodig om meer te leren over de verschillende studies.
Voorbereiding en kick-off
Nadat we via de contentmatrix de inhoud van de website in kaart brachten, schreven we de werkinstructies uit. Bij De Haagse kon grotendeels 1 op 1 de content overgezet worden. Eén van de grote verschillen met de oude website is dat de opleidingen nu overzichtelijk op 1 pagina beschreven staan. In tegenstelling tot de 5 pagina’s op de oude website. Schrappen dus.
Herschrijven en migreren
Voor het migreren stond 10 weken op de planning. Omdat de bouw van de nieuwe website nog niet helemaal was afgerond toen de migratie van start ging, werkte de Content Migratie Manager continu nauw samen met de Product Owner. Na het toevoegen van nieuwe onderdelen aan de website werd er snel geschakeld, waardoor het migratieteam constant door kon blijven migreren.
Het project kende ook de nodige tegenslagen. Door een vertraagde oplevering en uitval van collega’s was het voor de Content Migratie Manager belangrijk om bij te sturen waar nodig. Het effectief inzetten van de capaciteit was belangrijk om binnen de deadline de migratie af te ronden. Daarbij ondersteunden we door meer collega’s aan de migratie te laten bijdragen. Het snel schakelen met De Haagse heeft de migratie in goede banen geleid. Functionerend als een geoliede studentenwerkgroep, sloten we in 10 weken het blok af. Eindoordeel: geslaagd.