Het probleem van de gemeente Amsterdam
Het herstel is een enorme klus. Amsterdammers zien de werkzaamheden nu al terug in de stad, maar het werk kan nog tientallen jaren aanhouden. De gemeente wil daarom meer doen dan alleen informeren. Ze wil ook draagvlak, vertrouwen en dialoog creëren. Dat resulteerde in een plan voor een gloednieuw platform vol mooie verhalen. Nu nog iemand die kan helpen bij het slaan van een brug naar de doelgroep.
Onze oplossing
Wie weet er nou beter wat een Amsterdammer wil zien, dan een Amsterdammer zelf? We vlogen daarom onze ervaren contentspecialist Niek in. Hij versterkte het communicatieteam in zijn eigen stad en droeg zo bij aan een mooie website vol begrijpelijke taal en sprekende beelden.
Onze uitvoering
Een contentspecialist is net een duizendpoot. Niek heeft wel een handje van schrijven, ontwerpen en contentplanning. En die handen liet ‘ie wapperen.
Amsterdamse storytelling…
De praktische informatie stond al op Amsterdam.nl. Maar om écht betrokken te zijn, heeft de doelgroep meer nodig. Zoals mooie verhalen over innovaties, de geschiedenis van eeuwenoude bruggen en de nauwe samenwerking tussen de gemeente en ondernemers. Oftewel, aantrekkelijke storytelling. Niek nam interviews af en schreef artikelen. Hij vertaalde technische informatie naar pakkende teksten. Bijvoorbeeld over een slimme boor die kan bepalen hoe sterk een houten paalfundering is. Of over een ex-gevangene die na zijn re-integratietraject als beroepsduiker werkte aan het herstel van bruggen en kademuren. Dat zijn nog eens verhalen.
… is meer dan copywriting…
Het opzetten van een nieuw platform is meer dan goede copy. Sprekend beeld, een mooi ontwerp en een logische indeling zijn minstens zo belangrijk. Het oog wil ook wat. En bezoekers moeten de informatie wel weten te vinden. De creativiteit van Niek en zijn ervaring met design, fotografie, het bewerken van video’s en SEO hielp een hoop. Een beetje meer witruimte en speelsheid hier, een zoekwoordenonderzoek daar. Onze contentspecialist dacht aan alle kanten mee.
… het is de juiste content op de juiste plek
Nog meer? Ja, Niek zat niet stil. En hij wist als geen ander dat de plek en timing van content cruciaal zijn. Hij zorgde daarom voor een volle contentplanning. Met zijn camera ging hij op pad, hij ontwierp beeld voor interne campagnes, hield medewerkers van de gemeente op de hoogte van belangrijk nieuws en werkte mee aan voortgangrapportages voor het college van burgemeesters en wethouders. Geen onbelangrijke taken.
In 31 oktober 2023 ging het nieuwe platform live. De website barst van de mooie verhalen. Lees meer over hoe Amsterdam de bruggen en kademuren groener en duurzamer maakt, het ontstaan van de grachtengordel en slimme proeven om te controleren hoe sterk de kademuren nog zijn. Bezoekers hebben ook de mogelijkheid om te reageren onder artikelen. Laat die dialoog maar beginnen.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk het resultaat.