contact Menu

Mercedes-Benz Benelux

Contentmanagement zo goed als de auto

Mercedes-Benz staat voor hoge kwaliteit. Dat verwacht je dan ook van de content. Maar met een veelheid aan websites en platformen, bleek het niet altijd makkelijk om de content actueel te houden. Daarom vroeg Mercedes-Benz onze hulp. Eerst in Nederland en later voor de hele Benelux.

Het probleem van Mercedes-Benz

Auto’s verkopen gebeurt allang niet meer alleen tussen de glimmende showroommodellen, gladde praatjes en slappe bakjes koffie. Online speelt een steeds grotere rol. Mercedes-Benz heeft daarom een complex landschap van websites, digitale platformen en applicaties. Ze hadden alleen geen goed team om al die content te beheren.

Hun wens? Contentmanagement op maat, met een korte lijn tussen het contentteam en het online marketingteam. Zodat hun content weer net zo zou glimmen als hun driepuntige ster.

Onze oplossing

Uit de vraag van Mercedes-Benz bleek dat snel en nauwkeurig schakelen met verschillende afdelingen in Nederland en Duitsland essentieel was. We stelden voor om een meerkoppig team samen te stellen, dat op het hoofdkantoor in Utrecht aan de slag ging. Zo namen we het werk uit handen en bleven de lijnen kort. Heel kort, want we werden onderdeel van het online marketingteam en iedereen binnen de organisatie wist ons te vinden. Dat we tussen gloednieuwe automodellen mochten werken, was mooi meegenomen.

Onze uitvoering

Begin 2015 startte ons contentteam. Vanaf het eerste moment werkten we in de hoogste versnelling. De websites mercedes-benz.nl en smart.com waren razendsnel actueel. We zetten een ticketsysteem op in Trello om de stroom van verzoeken, taken en releasedata te reguleren. En met succes: deadlines haalden we ruim binnen de tijd. Aan het einde van het jaar maakten we daar een mooie rapportage van.

De tijd die vrij kwam gebruikten we niet om proefritten te maken met een prachtige Mercedes. (Al hadden we dat best leuk gevonden.) Het team gaf advies over continue verbetering van de content en coördineerde verschillende redactieprocessen om ze te optimaliseren. Zo werd een succesvolle samenwerking in 2018 uitgebreid naar de hele Benelux en werden we het centrale aanspreekpunt voor de websites van de dealers.

En dat is niet alles. We werkten ook mee aan grotere en kleinere migraties van de websites voor personenwagens, bedrijfswagens, trucks en dealers. En we hielpen mee met het implementeren van tools, en de uitrol van applicaties binnen de organisatie.

Na 7 jaar zitten we nog altijd aan het stuur bij Mercedes-Benz bestel- en vrachtwagens. Een langdurige samenwerking waar we heel trots op zijn!

 

Wat onze klanten zeggen

“We kozen voor Presenter omdat we meer verwachten dan alleen contentbeheer. Ze denken actief mee, voorzien ons van advies en bewaken de deadlines scherp. Door een inhouse-constructie zitten er altijd collega’s bij ons op kantoor. Dat werkt prettig en heel direct.”

Rik Dolk

Digital Projects Manager Mercedes-Benz Cars

Resultaten

  • Compleet team op locatie die de contentmanagement volledig uit handen neemt
  • Een nieuw werkproces voor het beheer van de websites, platformen en applicaties
  • Ondersteuning van dealerwebsites voor alle Nederlandse en Belgische dealers
  • Advies en ondersteuning bij andere projecten

We kunnen jou ook helpen

Wil je ook je contentmanagement of webredactie volledig uit handen geven? Neem contact op met Erik.