Het probleem van Mercedes-Benz
Auto’s verkopen gebeurt allang niet meer alleen tussen de glimmende showroommodellen, gladde praatjes en slappe bakjes koffie. Online speelt een steeds grotere rol. Mercedes-Benz heeft daarom een complex landschap van websites, digitale platformen en applicaties. Ze hadden alleen geen goed team om al die content te beheren.
Hun wens? Contentmanagement op maat, met een korte lijn tussen het contentteam en het online marketingteam. Zodat hun content weer net zo zou glimmen als hun driepuntige ster.
Onze oplossing
Uit de vraag van Mercedes-Benz bleek dat snel en nauwkeurig schakelen met verschillende afdelingen in Nederland en Duitsland essentieel was. We stelden voor om een meerkoppig team samen te stellen, dat op het hoofdkantoor in Utrecht aan de slag ging. Zo namen we het werk uit handen en bleven de lijnen kort. Heel kort, want we werden onderdeel van het online marketingteam en iedereen binnen de organisatie wist ons te vinden. Dat we tussen gloednieuwe automodellen mochten werken, was mooi meegenomen.
Onze uitvoering
Begin 2015 startte ons contentteam. Vanaf het eerste moment werkten we in de hoogste versnelling. De websites mercedes-benz.nl en smart.com waren razendsnel actueel. We zetten een ticketsysteem op in Trello om de stroom van verzoeken, taken en releasedata te reguleren. En met succes: deadlines haalden we ruim binnen de tijd. Aan het einde van het jaar maakten we daar een mooie rapportage van.
De tijd die vrij kwam gebruikten we niet om proefritten te maken met een prachtige Mercedes. (Al hadden we dat best leuk gevonden.) Het team gaf advies over continue verbetering van de content en coördineerde verschillende redactieprocessen om ze te optimaliseren. Zo werd een succesvolle samenwerking in 2018 uitgebreid naar de hele Benelux en werden we het centrale aanspreekpunt voor de websites van de dealers.
En dat is niet alles. We werkten ook mee aan grotere en kleinere migraties van de websites voor personenwagens, bedrijfswagens, trucks en dealers. En we hielpen mee met het implementeren van tools, en de uitrol van applicaties binnen de organisatie.
Na 7 jaar zitten we nog altijd aan het stuur bij Mercedes-Benz bestel- en vrachtwagens. Een langdurige samenwerking waar we heel trots op zijn!