Het probleem van de FNV
We trekken al langere tijd samen op met vakbond FNV. Zo gaven we een workshop contentorganisatie voor de webredacteuren en ontwikkelden een nieuwe online strategie. Voor hen een mooie basis voor de volgende stap: een nieuwe website.
Goed plan… Maar er zaten een paar kinken in de kabel. De projectleider van de FNV ging bij de start van de designfase met zwangerschapsverlof. En er bleek te weinig capaciteit voor het coördineren en uitvoeren van de contentverhuizing, oftewel de contentmigratie. Wij boden FNV de oplossing. En streken de kabel weer glad.
Onze oplossing
Onze projectleider content was al onderweg. Met haar brede contentkennis en inzicht in de samenhang tussen techniek en design, kon zij direct aan de slag. Ze begeleidde de design- en bouwfase van de nieuwe website in sprints. En bij alle keuzes nam zij het op voor onze liefde: content. De kwaliteit daarvan zetten wij altijd centraal.
Toen dat in kannen en kruiken was, verlengden we het contract. Zo kon onze projectleider ook de contentmigratie begeleiden. Het verhuizen van de content kon van start! Maar al gauw merkte de projectleider een tekort aan capaciteit op. Daarom haalden we twee van onze webredacteuren in huis, die zich tijdelijk bij het migratieteam van de FNV aansloten. Het resultaat na een jaar: weg kinken in de kabel en een mooi hoofdstuk over onze samenwerking erbij.
Onze uitvoering
Welke toverwoorden nodig waren voor dit project? Veel ervaring met het regisseren van grote nieuwe-website-projecten, een flinke dosis organisatievermogen, een realistische planning en duidelijke werkwijze. Giet de toverwoorden in de volgende formule: goede communicatie + duidelijke richtlijnen + een tikkeltje rust. En je krijgt een succesvol project.
Klinkt simpel, toch? Maar dat is het zeker niet, want je moet ook genoeg draagvlak creëren. Daarom hebben we de stakeholders van de FNV meegenomen gedurende het hele project. We hielden ze op de hoogte, namen ze mee met beslissingen en leerden hen ondertussen het belang bij van goede content en een sterke strategie.
En natuurlijk gaat ook het reguliere werk gewoon door. Gelukkig hadden wij de webredacteuren die het FNV-team kwamen ondersteunen. Met de nodige ervaring in contentmanagementsystemen voelden ze zich snel thuis in het nieuwe systeem Kentico. Op basis van eigen expertise, duidelijke richtlijnen en instructies van de projectleider, bouwden zij samen met de FNV meer dan 3.500 pagina’s. Ook herschreven ze een gedeelte van de content.
En toen was die daar: de nieuwe website. Binnen de tijd afgerond, waarbij lopende werkzaamheden zonder problemen door konden gaan: FNV was blij. En daarom wij ook.
Net dat beetje extra
We kijken altijd net even verder dan de kaders. Toen onze projectleider de FNV verliet, lag er dan ook een goede basis voor de ontwikkeling van de contentstrategie. Ook deed zij alvast een aanzet voor het vastleggen van de rollen, taken en verantwoordelijkheden binnen de contentorganisatie.