Het probleem van de Rabobank
Kort gezegd: Rabobank kwam deskundige contentmarketing-handjes te kort. Op de marketingafdeling stonden ze in de laatste jaren regelmatig te springen om extra mankracht en expertise. Ze zochten mensen die converterend schrijven en commercieel meedenken over content in funnels. Een contentmarkeer bij ‘de Rabo’ mag ook niet terugdeinzen voor een nieuwsbrief met bijbehorende content, microcopy voor de Rabo Bankieren App of een SEO-pagina.
Onze oplossing
Dat soort deskundige handjes hebben we genoeg bij Presenter. De afgelopen jaren hielpen verschillende Presenters in de marketingteams van Rabobank. Ze kwamen terecht in teams zoals Verzekeren, Jongeren en Geld Lenen. Als echte Presenters vonden ze al snel hun plekje in de verschillende teams. Vaak was het zelfs zo leuk dat meer dan een jaar bleven plakken.
Onze uitvoering
De succesvolle samenwerking kwam er natuurlijk niet voor niets. Onze specialisten waren écht onderdeel van het team en konden dus ook écht het verschil maken. Niet alleen met hun dagelijks taken, zoals converterende teksten schrijven en nieuwsbrieven opstellen met achterliggende landingspagina’s, maar met een stapje extra. Zo waren ze vaak van begin tot ‘eind’ (hoewel het internet nooit klaar is) betrokken bij projecten rond nieuwe producten of campagnes.
Doelgroepen onder de loep
Hoe maakt een contentmarketeer het verschil bij een campagne voor de grootste bank van Nederland? Bijvoorbeeld door mee te denken over de doelgroepdifferentiatie van nieuwe en bestaande producten, zoals de fietsverzekering. Studenten met een afgetrapte stadsfiets hebben immers andere behoeften dan een dame op leeftijd met een gloednieuwe elektrische fiets. Onze specialisten bedachten ook meteen welke content elk van die doelgroepen moest krijgen. Die ze vervolgens natuurlijk maakten.
Contentcreatie
Ook dachten ze mee over campagnes van bestaande producten, om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Bijvoorbeeld voor een nieuwe propositie van de inboedelverzekering. En je raadt het al: de specialisten dachten ook na over welke content ze daarvoor nodig hadden. Waarmee ze vervolgens aan de slag gingen. Tegelijk hielden ze zich bezig met de klantreis die bij het nieuwe product hoorde en speelden ze daarop in met retargeting content.
Van creëren tot optimaliseren
Een goede contentmarketeer stopt niet na de creatie. Er zijn altijd knoppen om aan te draaien. Want, zoals gezegd: internet is nooit klaar. Veel van onze contentmarketeers doken dan ook maar wat graag in de data op zoek naar optimalisaties om de producten nóg beter neer te zetten.