Het probleem van Auris
Content zat, maar hoe verspreid je het tactisch onder je doelgroep? Het ontbrak Auris aan een duidelijke contentstrategie. Ze hadden nog geen contentplanning en wisten niet welke kanalen ze moesten inzetten. Daarnaast was er weinig tijd en geen duidelijke rolverdeling. Iemand moest ze helpen om een plan op papier te krijgen. En daar was Anne.
Onze oplossing
Maar Anne kon het niet in haar eentje. Samen met het hele communicatieteam zette ze een socialmediastrategie op. Zodat alle collega’s achter het plan stonden, hun input kwijt konden en mee konden denken. En zodat Anne direct informatie kon ophalen uit de organisatie. Want wie weet nou beter welke informatie er beschikbaar en relevant is dan de Auris-collega’s?
Onze uitvoering
Het beginpunt van de strategie: weten wat de huidige situatie is. Welke kanalen gebruikt Auris? Welke doelgroep zit daar? Wat lijkt tot nu toe te werken, en wat werkt sowieso niet? En nog belangrijker: hoe bepaal je nou wanneer content wel of niet werkt?
Zo veel vragen. Tijd voor antwoorden. Anne organiseerde daarvoor drie workshops, met een werkbare strategie als einddoel.
Workshop 1: de basis
De eerste workshop vormde de basis voor de strategie. Hierin bepaalde Anne met Auris de doelstellingen en KPI’s. Ook bepaalden ze wie de doelgroep is. En wat de kernboodschap is om uit te dragen.
Workshop 2: de content
Tijdens de tweede workshop ging het over verschillende contentvormen. Ze bepaalden passende insteken voor posts op verschillende kanalen en maakten een planning.
Een van de doelstellingen van Auris is meer bewustzijn voor taalontwikkelingsstoornissen. Dat doel gebruikte Anne om mee te laten oefenen. In deze workshop maakten de communicatiecollega’s socialmediaposts rondom dit onderwerp. Ze oefenden met het maken van leuke en leerzame content, uiteraard in de huisstijl.
Workshop 3: de rollen
Alle neuzen wijzen dezelfde kant op en het plan is duidelijk. Maar wie draagt voor welk onderdeel de verantwoordelijkheid? In de laatste workshop werden de rollen binnen de afdeling verdeeld. Zodat er geen onduidelijkheid over kan bestaan.
Naast de workshops plande Anne adviesuren in met het team. Zodat alle vragen beantwoord konden worden en iedereen het plan helder voor ogen had.