contact Menu

FNV

Een complete behandeling voor social media

We gaven FNV een complete socialmediabehandeling om meer jonge leden aan te trekken en aandacht te creëren voor het pensioenakkoord. Dit resulteerde in verdere groei van de socialmediakanalen en niet onbelangrijk: een geslaagde campagne die maar liefst 1,6 miljoen mensen bereikte.

Het probleem van FNV

FNV kwam handjes tekort. Daarom zochten ze iemand die meteen volle bak kon meedraaien in het marketingteam. Ook zochten ze naar nieuwe manieren om het ledenaantal te verhogen. Het liefst met jonge leden. Tel daarbij op dat er veel stond te gebeuren rondom het pensioenakkoord, en je hebt een prachtopdracht voor social media te pakken.

Onze oplossing

Na verschillende gesprekken met de manager van het marketingteam bepaalden we de doelen van de opdracht. De vraag was breed, dus dat was ons antwoord ook: een manusje van alles, een spin in het web, iemand die meteen kon starten. We kwamen meteen in actie en koppelden de opdracht aan een allround specialist met veel kennis van social media en campagnes.

Onze uitvoering

Onze specialist richtte socialmediakanalen in, genereerde leads via de marketingtool Hubspot en creëerde content voor social media. Ook bedacht ze een complete socialmediastrategie. Inclusief beeldstrategie, werkafspraken, richtlijnen, workflows en manieren van testen.

Campagnes

Met haar kennis begeleidde ze verschillende campagnes van de FNV, met als kers op de taart een awarenesscampagne rondom het pensioenakkoord. Deze werd van A tot Z opgebouwd en begeleid: van brainstormen tot vormgeven en van het schrijven van teksten tot het monitoren van advertenties op social media.

Resultaten meten

Om te weten wat wel en niet werkte, mat ze de resultaten. Dit gebeurde in samenwerking met mediabureau STROOM. Zo kwamen ze er bijvoorbeeld achter dat een blije video beter scoort dan een ietwat bozige video. De prestaties werden gemeten op impressies, bereik, frequentie, websitekliks, weergave van de landingspagina, CTR, besteed budget en cost per click.

Webcare

In lijn met de nieuwe socialmediastrategie kreeg ook de klantenservice een make-over. Onze specialist gebruikte haar kennis namelijk om een webcareteam op te zetten. Er ontstond een team van 4 à 5 webcaremedewerkers. Zij werden door de specialist gecoacht en leerden zo hoe je bijvoorbeeld DM’s beantwoordt en posts monitort via Coosto.

 

Wat onze klanten zeggen

“Binnen de FNV is er altijd een groot callcenter geweest om de vele telefonische reacties af te handelen. Maar voor het afhandelen van reacties op sociale media gelden andere spelregels en een andere werkwijze. Spelregels en een werkwijze die voor de FNV merendeels onbekend waren. Met de inzet van de expertise van Presenter heeft de FNV handen en voeten aan de webcare-afdeling kunnen geven. Met zo’n succes dat meer en meer mensen de wachttijden bij de telefooncentrale van de FNV ontwijken en hun vragen stellen via social media. Allemaal omdat de collega’s van webcare, door de hulp van Presenter, snel en adequaat kunnen reageren.”

Rogier Esselbrugge

voormalig woordvoerder FNV

Resultaten

  • Een geslaagde campagne die 1,6 miljoen mensen bereikte. En die 40.224 websiteklikken opleverde, 25% van de 24- tot 34-jarigen bereikte en 27% van de 35- tot 50-jarigen. Daarmee behaalden we de vooraf bepaalde doelstellingen ruimschoots
  • Een nog steeds groeiend Instagram-account
  • Nieuwe formats voor social media
  • Een redactie voor social media die werkt met een contentkalender
  • Een georganiseerd en gestructureerd webcareteam dat dagelijks de monitoring van social media op zich neemt

Precies wat ik nodig heb

We helpen je graag. Of je nu tijdelijke ondersteuning nodig hebt of op zoek bent naar een lange samenwerking. We komen er samen uit. Heb je vragen of wil je meer weten over Presenter? Neem dan contact op met Erik.