Het probleem van FNV
FNV kwam handjes tekort. Daarom zochten ze iemand die meteen volle bak kon meedraaien in het marketingteam. Ook zochten ze naar nieuwe manieren om het ledenaantal te verhogen. Het liefst met jonge leden. Tel daarbij op dat er veel stond te gebeuren rondom het pensioenakkoord, en je hebt een prachtopdracht voor social media te pakken.
Onze oplossing
Na verschillende gesprekken met de manager van het marketingteam bepaalden we de doelen van de opdracht. De vraag was breed, dus dat was ons antwoord ook: een manusje van alles, een spin in het web, iemand die meteen kon starten. We kwamen meteen in actie en koppelden de opdracht aan een allround specialist met veel kennis van social media en campagnes.
Onze uitvoering
Onze specialist richtte socialmediakanalen in, genereerde leads via de marketingtool Hubspot en creëerde content voor social media. Ook bedacht ze een complete socialmediastrategie. Inclusief beeldstrategie, werkafspraken, richtlijnen, workflows en manieren van testen.
Campagnes
Met haar kennis begeleidde ze verschillende campagnes van de FNV, met als kers op de taart een awarenesscampagne rondom het pensioenakkoord. Deze werd van A tot Z opgebouwd en begeleid: van brainstormen tot vormgeven en van het schrijven van teksten tot het monitoren van advertenties op social media.
Resultaten meten
Om te weten wat wel en niet werkte, mat ze de resultaten. Dit gebeurde in samenwerking met mediabureau STROOM. Zo kwamen ze er bijvoorbeeld achter dat een blije video beter scoort dan een ietwat bozige video. De prestaties werden gemeten op impressies, bereik, frequentie, websitekliks, weergave van de landingspagina, CTR, besteed budget en cost per click.
Webcare
In lijn met de nieuwe socialmediastrategie kreeg ook de klantenservice een make-over. Onze specialist gebruikte haar kennis namelijk om een webcareteam op te zetten. Er ontstond een team van 4 à 5 webcaremedewerkers. Zij werden door de specialist gecoacht en leerden zo hoe je bijvoorbeeld DM’s beantwoordt en posts monitort via Coosto.