Het probleem van Ministerie van Buitenlandse Zaken
Een website actueel houden is een hele klus. Bestaande informatie moet kloppen en nieuwe informatie wil je een goede stek geven. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken had een hoop nieuwe producten en nieuwe diensten die toegevoegd moesten worden voor het Project Loket Buitenland. Daardoor waren er extra webredactiekrachten nodig.
Onze oplossing
Wij waren er om te helpen. Zo ondersteunden wij de redacteuren met het toevoegen van nieuwe producten en diensten op de website. We waren een soort vliegende keep, en hielpen waar nodig.
Onze uitvoering
De informatie op de website, zoals de openingstijden van ambassades en consulaire tarieven, moest actueel en kloppend blijven. Tegelijkertijd waren er allerlei nieuwe producten en diensten die ook een plekje op de site verdienden. Zoals DigiD. Een flinke uitdaging, dus. Onze webredacteuren hielpen met het toevoegen van de nieuwe producten, het aanpassen van bestaande pagina’s en wanneer nodig met het plaatsen van de reisadviezen.
Daar stopte het niet. We ondersteunden bij de ontwikkeling van schrijfwijzers voor de website en gingen aan de slag met een socialmediaplan. We deden ook zoekwoordenonderzoek, herschreven teksten op B1-niveau en verwerkten feedback van voorlichters.
Samen met de vaste webredacteuren werkten we zo toe naar een overzichtelijkere website. Het doel: Nederlanders en niet-Nederlanders over de hele wereld snel het antwoord op hun vraag laten vinden. Wat uiteraard moet voldoen aan de overheidsrichtlijnen voor begrijpelijkheid en toegankelijkheid. Ook zorgden we voor een duidelijke link tussen producten en diensten. Bijvoorbeeld door iemand die gaat emigreren ook te wijzen op het aanvragen van DigiD en het uitschrijven bij de gemeente.