Podcast Contentstrategie
Wat moeten we met contentstrategie?
In deze podcast praat contentstrateeg Leo je met (inmiddels oud-)collega Thari bij over alles wat jij moet weten over contentstrategieën met concrete uitleg en voorbeelden. Waar dit nieuwe fenomeen vandaan komt, waarom organisaties dit nodig hebben, hoe je ermee aan de slag kunt. En wat absoluut niet kan ontbreken in jouw contentstrategie. Kijk zijn webinar ‘Hoe maak je een goede contentstrategie?’ terug op Frankwatching.
Wil je meer weten? Neem contact op
Transcript podcast Contentstrategie
De probleemoplosser
Een contentstrategie is een verzamelnaam voor een aantal oplossingen op het gebied van content. Dus een goede en volledige contentstrategie kan een heleboel problemen oplossen. Heb je als organisatie bijvoorbeeld niet helder wie je doelgroep is? Waarom je niet veel interactie hebt met je content? Of op welke kanalen je je content moet plaatsen? Een contentstrategie kan hierbij helpen. Daarbij is het volgens Thari belangrijk om breed te beginnen met denken over het mogelijke probleem. “Daarna maak je het probleem concreter en kleiner tot je echt tot het punt komt waar het om gaat.”
En toen was daar de contentstrategie
Waar komt deze trend ineens vandaan? Organisaties willen iets met content. Maar waarom? Thari denkt dat organisaties doelgerichter willen werken. “We willen minder tijd verspillen. Minder geld verspillen. En daarbij hebben we ook steeds meer dingen te doen.” Hoe we onze tijd besteden wordt steeds belangrijker. En als we die tijd investeren, dan willen we ook resultaat zien. Door na te denken over wat je wilt bereiken, wie je doelgroep is en welke contentstrategie daarbij aansluit kun je dit resultaat bereiken. “Zonder contentstrategie doe je ook eigenlijk maar wat. Geen organisatie wil dat idee geven”, vertelt Leo. “Veel organisaties creëren content en publiceren dit op meerdere kanalen, maar niemand weet waarom ze dat doen. En wat ze ermee willen bereiken. Een goede contentstrategie kan hiervoor oplossing bieden.”
Van strategie naar praktijk
Welke onderdelen mogen er niet ontbreken in een contentstrategie? In de basis zou een goede contentstrategie volgens Leo moeten bestaan uit een duidelijk plan voor je content. Wat wil je bereiken met je content? Wie is je doelgroep? Op welke kanalen plaats je de content? Ook let je op de vorm van je content. De presentatie van je content is dus minstens zo belangrijk. Je doelgroep moet je content ook vinden dus zorg je ervoor dat je vindbaar bent. “En wat mij betreft, moet een goede contentstrategie ook de processen bevatten om die content daadwerkelijk te plannen, te publiceren en te beheren als organisatie”, zegt Leo. Deze voorbeelden zijn de eerste stappen om een contentstrategie in de praktijk te brengen.
Wanneer kan ik beginnen
Het belangrijkste begin om een contentstrategie te maken, is om het probleem van een organisatie boven water te krijgen. Er ligt altijd een probleem aan de basis. “Ik vind het altijd heel waardevol om te beginnen met een zo breed mogelijke groep in die organisatie om al die problemen op te halen”, vertelt Leo. “Wat gaat er nu niet goed? Wat vinden jullie niet goed aan jullie content? Wie doet het beter? Wat zijn de trends waar jullie wat mee willen?” Nadat dit helder is, volgt er een analyse op je content: Wat heb je voor content en hoe bevalt dat bij je doelgroep? Met behulp van een doelgroeponderzoek kom je achter de behoefte van jouw doelgroep. Deze analyses samen zijn een goede basis om een plan te maken voor een contentstrategie.
Samen spelen
En wat is het grootste geheim van het maken van een goede contentstrategie? Het samen maken van een contentstrategie. “Je moet als team goed nadenken over wat jullie de belangrijkste uitdaging vinden die je wil oplossen. Het is heel belangrijk dat dit wordt gedragen in het team”, volgens Thari. Iedereen moet zijn zegje kunnen doen en het liefst vraag je daarbij ook de doelgroep om hun mening over relevante content. Zo krijg je een heel breed beeld van alle problemen die er zijn. En is iedereen betrokken bij het oplossen van die problemen. Op die manier creëren jullie een volledige contentstrategie.
Wil je meer weten? Neem contact op.Onze strateeg
Meer podcasts
Wil je meer specialisten horen klessebessen over hun vakgebied? Luister dan naar onze andere podcasts over content.
Transcript podcast Contentstrategie
Wat moeten we met contentstrategie? Iedereen heeft het erover, maar wat betekent het eigenlijk? En hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat een contentstrategie niet ergens in een bureaula verdwijnt? Want dat zou zonde zijn. Ik (Ruben) praat erover met mijn collega Leo en Thari. Dit is aflevering 4 van “We moeten iets met content”.
Ruben: ik zit hier vandaag met mijn lieftallige collega’s Leo Oorschot en Thari Parson, 2 contentstrategen tegenover me op de bank. En we gaan het vandaag hebben over contentstrategie: wat het is, waarom je het belangrijk zou moeten vinden of juist helemaal niet en misschien zelfs een beetje over hoe je dat dan doet. Voordat we eruit duiken zou het fijn zijn als jullie je even voorstellen. Leo, dan mag jij beginnen.
Leo: ik ben Leo Oorschot, 39 jaar, woon in Amstelveen met mijn vriendin en mijn 2 dochters. En ik werk bij Presenter, al 6,5 jaar en ben senior contentstrateeg.
Thari: ik ben Thari Parson, ik woon in Utrecht met mijn vriend en ben 33. Ik werk al 3,5 jaar bij Presenter.
Ruben: we zitten hier voor contentstrategie vandaag. En over contentstrategie bestaan nogal wat misvattingen, verschillende soorten uitleggen, stappenplannen, waar wij allemaal niet zo heel erg fan van zijn. Als ik ook namens mijzelf spreek en ik stiekem ook contentstrateeg ben. Om jullie even mee te nemen in de wereld van contentstrategie hebben we 2 stellingen en misschien nog een bonusstelling die we erachteraan gooien, die we vandaag gaan behandelen. De eerste stelling is:
Zonder strategie kun je net zo goed geen content maken
Ruben: ik dacht: we zetten hem lekker scherp neer. We zijn toch contentspecialisten. Leo, heb jij daar iets over te zeggen?
Leo: Oneens
Ruben: waarom?
Leo: ik denk dat je best zonder contentstrategie content kan maken als organisatie. Waarom niet? Ik denk wel dat je op het moment dat je content kwalitatief niet zo goed is of zijn doelen niet behaalt, dat een goede contentstrategie ervoor kan zorgen dat je betere content maakt.
Ruben: dus als je geen probleem hebt, heb je niet per se een strategie nodig?
Leo: ja
Ruben: en wat als je dan wel een probleem hebt? Heb je dan altijd een strategie nodig?
Leo: nou kijk, voor mij is een contentstrategie meer een verzamelnaam voor een aantal oplossingen op het gebied van content. Dus een goede en volledige contentstrategie kan een heleboel problemen oplossen. Maar als een organisatie alleen een probleem heeft bij een specifiek onderdeel, dan heb je niet een volledige contentstrategie nodig. Maar contentstrategie als discipline, als vakgebied, kan je dan wel helpen ja.
Ruben: en hoe ziet dat er dan uit? Heel veel mensen die kennen het woord contentstrategie misschien wel en die hebben ook wel eens van die documenten voorbij zien komen, die meestal ergens in een bureaula verdwijnen. Wat is dan een contentstrategie? Hoe ziet dat eruit?
Leo: joh, wat een lastige vraag. Lacht. In de basis is contentstrategie denk ik dat je een analyse doet op je content of op je processen, op je plan, om te kijken waardoor het niet zo effectief is als je zou willen dat het is. Het niet zo goed is als je zou willen. En daar een oplossing voor verzinnen en die oplossing ook goed vormgeven, wat ervoor zorgt dat je die oplossing goed in de praktijk kan brengen.
Ruben: en Thari, jij maakt ook contentstrategieën, hoe pak jij dat aan? Wat is voor jou de kern van een goede strategie?
Thari: de kern van een goede strategie is gebaseerd op een analyse van wat je belangrijkste contentprobleem is op dat moment. En wat eigenlijk je doel is wat hoort bij het probleem dat je wil oplossen. En ik vind het heel belangrijk dat er concrete acties in een contentstrategie zitten. Dat je het echt concreet maakt. Wat ga je dóen? En wat ga je niet doen.
Ruben: kan ik het zo zeggen, dat wanneer je geen concrete acties eraan verbindt je strategie nooit af is?
Thari: ik vind hem dan niet af. Nee dat klopt. Ja. Als hij niet concreet is gemaakt, dan is hij niet af.
Ruben: hoe ziet zoiets er dan uit? Want waar we het net over hadden, het is vaak een document. Strategische dingen vliegen je om de oren. Maar wat is dan een strategie waar je wat mee kan? Waar acties uit volgen en hoe communiceer je dat dan naar degenen die daar ook daadwerkelijk mee aan de slag moeten?
Thari: dat vind ik veel vragen in 1. Even denken. Ik vind het allerbelangrijkst dat je als team hebt nagedacht over wat jullie belangrijkste uitdaging is die je wil oplossen. En ik vind het ook heel belangrijk dat het gedragen wordt in het team. Dat iedereen zijn zegje heeft kunnen doen en het liefst dat je ook de doelgroep hebt gevraagd om zijn zegje te doen. En dat je een heel breed beeld hebt van alle problemen die er zijn en dan samen 1 belangrijkste probleem hebt gekozen.
Ruben: en als ik dan advocaat van de duivel speel, dan klinkt dit als enorm veel werk voordat je dan daadwerkelijk een keer aan de slag gaat. Als dat het doel is, om uiteindelijk tot actie over te gaan, waarom dan zoveel mensen erbij betrekken en doelen in kaart brengen. Wat is de waarde daarvan?
Thari: Ja, je wilt niet dat je contentstrategie in een la belandt. Dat is ontzettend zonde van de tijd die je erin investeert. En alle denkkracht die erin gaat. Het is ontzettend belangrijk dat er draagvlak is binnen je organisatie. Ik heb dat ook gezien. Als er geen draagvlak is, kun je net zo goed geen strategie maken.
Ruben: ik zie jou heel zachtjes knikken Leo. Heb je daar nog wat over te zeggen?
Leo: eens. Nee eens. Ja kijk, ik zeg altijd: het werkt niet als je in je eentje op je zolderkamertje de strategie voor je organisatie gaat zitten te bepalen en hem dan over andere mensen uitrolt. Het werkt beter als je dat samen doet met mensen die ook een rol hebben in het uitvoeren ervan. Dat je zorgt dat hun ideeën gehoord worden. Dat ze zich betrokken voelen bij het maken van de strategie, van dat plan. Dat werkt gewoon veel beter op het moment dat je hem ook daadwerkelijk uit wil gaan voeren.
Ruben: Wat is dan het eindresultaat dat je oplevert?
Leo: dat kan allerlei vormen aannemen. In de praktijk maak ik meestal wel iets van een presentatie of een document dat ik kan opleveren. Maar je moet gewoon kijken wat in elke situatie het best aansluit bij de organisatie waar je het voor doet. Hoe je ervoor zorgt dat wat je bedenkt blijft leven binnen een organisatie. En daar zijn een heleboel oplossingen voor. Jij Thari had een poster gemaakt voor een organisatie. Die kun je aan de muur hangen. Lekker zichtbaar. Dan landt ‘ie goed. Ik heb van de week gesproken met iemand van contentkalender.nl en die zeggen dat mensen onderdelen van hun contentstrategie in hun contentkalender documenteren. Prima. Als je hele team daarin werkt en als ze die onderdelen van de contentstrategie daarin gewoon zien, dan werkt dat denk ik hartstikke goed. Je moet gewoon kijken wat het beste past binnen je organisatie.
Ruben: wat staat er dan op zo’n poster? En hoe zorg je ervoor dat iemand er dan mee aan de slag kan. Uit wat voor onderdelen bestaat zoiets dan?
Thari: de poster die ik heb gemaakt voor een van mijn klanten bestreek een aantal onderdelen: de diagnose van het probleem dat we wilden oplossen. De diagnose ging dan in op de vraag: waarom is dit een probleem? Hoe komt dat nou. Vervolgens de algehele strategie die je erop los wil laten en de concrete vervolgacties die worden uitgevoerd om het probleem te tackelen.
Ruben: moet ik dan voor me zien dat die strategie gewoon in een paar zinnen gevat is? Op een poster kun je natuurlijk maar zoveel kwijt. Wat is dan stukje strategie?
Thari: de keuzes die je hebt gemaakt. Die staan duidelijk op de poster. Het probleem wordt goed omschreven. De reden waarom je deze strategie hebt gekozen is onderbouwd. In een paar bulletpoints kun je dat zo uitleggen, geen probleem.
Ruben: dat klinkt bijna als een soort invuloefeningen, in het eindresultaat wat je dan ziet. Dat kan best wel compact zijn als het een goede strategie is. Nou hadden we als stelling bedacht: een strategie is nooit een invuloefening. Dat is eindelijk de bonus stelling, maar die kunnen we hier misschien wel meteen even infietsen. Hoe rijm je dat met elkaar? Het eindresultaat kan er bijna uitzien als “dit is te simpel voor een strategie” zeg maar, en tegelijkertijd roepen wij ook naar elkaar “het is nooit het invullen van een template, het is geen invuloefening”.
Thari: mag ik die beantwoorden?
Ruben: dat mag zeker. Natuurlijk! Leo staat al in de startblokken, die vult je vast aan als hij het er niet mee eens is of als hij iets anders heeft te zeggen.
Thari: het gaat om het proces. Als je begint met een blad met vragen, dan beperk je je denken heel erg als team. Als je verder kan denken dan alleen specifieke vragen en samen echt gaat kijken en onderzoeken naar wat nou echt de contentproblemen zijn die we ondervinden, wat is nou de reden dat we een strategie willen? Dan kun je veel verder denken dan een vraag over “hoeveel kanalen heb je”, “welke doelgroepen heb je” en “wat voor content maak je?”. Ik vind dat heel belangrijk. Dat je in elk geval als team breder begint met denken en dat maak je dan steeds concreter en kleiner, tot je echt tot het punt komt dat waar het om gaat. Dus het eindresultaat kan er heel compact uitzien. Maar daar is ontzettend veel aan vooraf gegaan. En dat proces is zo belangrijk. Daar gaat het echt om. Dat je samen eindelijk elkaar opvoedt over de content en het probleem dat je in de content ervaart als team.
Leo: het lijkt soms een invuloefening, omdat je als je 10 contenstrategieën naast elkaar legt je zult zien dat ze een aantal dezelfde onderdelen bevatten. En dat lijkt het alsof je wanneer je die onderdelen voor jezelf bepaalt en invult, je er bent. Maar wat Thari aangeeft, dat proces wat er aan voorafgaat, de manier waarop je tot die antwoorden komt, dat is geen invuloefening. Dat is gewoon het liefst met een zo breed mogelijke groep over zulke dingen praten en daarin keuzes maken met elkaar.
Thari: mag ik een aanvulling doen?
Ruben: jij mag altijd een aanvulling doen.
Thari: Yes! Ja ik vind dat ook wel iets om aan te stippen. Dat bijvoorbeeld bezetting en het financiële plaatje ook effect hebben op wat je kiest. Dus het kan zijn dat een invuloefening voor de ene organisatie werkt, die bijvoorbeeld de middelen heeft om alles te doen wat ze kunnen bedenken. Je moet ook keuzes maken over wat je wil doen en wat je kunt doen. Dus de uiteindelijke samenvatting van wat je gaat doen, zit zoveel aan vooraf. Dus ook keuzes over de financiële situatie en de bezetting. Kan je wel doen wat je allemaal wil doen? Of moet je gewoon een keuze maken voor wat is het meest acute probleem dat je nu eerst wil gaan tackelen.
Ruben: Leo, ik hoorde jou zeggen: als je veel van die contentstrategieën naast elkaar legt, dan zie je veel overeenkomsten en zou je bijna kunnen denken dat het een invuloefening is. Nou kan ik me voorstellen dat bepaalde onderdelen ook onmisbaar zijn voor een goede strategie. Wat heb je minimaal nodig om een strategie te kunnen maken? Want niet iedereen heeft het budget of de capaciteit om alles te doen wat je zou willen doen om het probleem te tackelen. Waar begin je? En wat is het minimale?
Leo: in de basis zou een goede contentstrategie wat mij betreft moeten bestaan uit een duidelijk plan voor je content. Dus je moet als organisatie een duidelijk beeld hebben van wat je wil bereiken met je content. Je wil een duidelijk beeld hebben voor je organisatie voor wie je content creëert. Dus wie je doelgroepen zijn. Je wil een duidelijk beeld hebben van welke vorm die content aanneemt. Op welke kanalen je die content in gaat zetten. Dat is in de basis je plan. Ik vind dat dat erin moet staan. Ik vind dat een goede contentstrategie ook iets beter de inhoud en de structuur van die content bepaalt. Welke vorm, welke velden heeft bepaalde content voor je website, aan welke criteria moet je content voldoen van de schrijfwijzer, voor je vindbaarheid. Dus dat moet erin staan. En wat mij betreft moet een goede contentstrategie ook de processen bevatten om die content daadwerkelijk te plannen, te publiceren en te beheren als organisatie. Voor mij is dat een onderdeel dat elke contentstrategie moet bevatten. Maar dat is wel wat mij betreft de eerste stap om de contentstrategie ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Want een goede strategie bevat de vervolgstappen om die strategie in praktijk te brengen. En voor mij begint dat met procesbepaling.
Ruben: wat we om ons heen zien is dat er steeds meer wordt gepraat over contentstrategie en dat er steeds meer vraag komt naar contentstrategen. We zien steeds meer vacatures verschijnen met de term contentstrateeg of contentstrategie. Hebben jullie enig idee waardoor dat kan komen? Wat voor ontwikkeling zou er gaande kunnen zijn waardoor mensen hier opeens meer aandacht voor lijken te hebben? Pas is er een webinar gehouden. Dat is volgens mij het best bekeken of bezochte webinar tot nu toe van alle onderwerpen die we hebben besproken. Waar valt dat door te verklaren?
Thari: Leo kijkt naar mij, dus ik beantwoord hem wel. Ik denk dat wij altijd naar Amerika kijken. En Amerika is al heel erg lang bezig met contentstrategie. Het leeft daar echt. Organisaties hebben allemaal een contentstrategie. Het is een heel bekende term. En in Nederland is dat nog maar net. Dat balletje is nog maar net gaan rollen. Wat ik denk is dat wij met zijn allen doelgerichter willen werken. Minder tijd willen verspillen. Minder geld willen verspillen. We worden steeds drukker. We krijgen steeds meer prikkels. Steeds meer dingen te doen. Dus ik denk dat het steeds belangrijker wordt hoe we die tijd besteden. En als we die tijd investeren, dan willen we ook resultaat zien. En de kans is gewoon veel groter dat je resultaat ziet als je goed nadenkt over wat je wil bereiken, wie je doelgroep is, en dat je daar de best mogelijke strategie voor kiest met de kennis die je in huis hebt.
Leo: en het alternatief is natuurlijk ook niet zo heel erg sexy hè. Stel dat je als organisatie geen contentstrategie wil. Dan zeg je eigenlijk: wij doen maar wat. Niemand die dat idee wil geven. Dus ik denk dat dat onbewust ook wel meespeelt. Dat veel organisaties denken dat ze er een oplossing inzien voor misschien het meer ad hoc werken wat ze nu doen. Wat je ziet dat veel organisaties content creëren en content publiceren op meerder kanalen, maar dat niemand weet waarom ze dat doen. Of wat ze er nou mee willen bereiken. En ik denk dat organisaties die dat idee hebben, contentstrategie als een oplossing daarvoor zien.
Ruben: we zitten natuurlijk ook in een steeds verder uitdijend medialandschap. Hoeveel verschillende kanalen kun je nu wel niet gebruiken? Als je overal aanwezig wil zijn, is het einde zoek. Elke week komt er een nieuwe app bij, of een nieuw kanaal dat het opeens supergoed doet. Ik kan me voorstellen dat mensen dat zien en denken: help waar begin ik? Vroeger was het heel simpel: je had een magazine en stuurde intern memo’s elke week. En daar kwam elke keer wat bij. Totdat het uit de hand liep. En dat het een soort van poging is om grip te krijgen op die situatie.
Thari: en die grip moet je ook hebben. Anders weet je echt niet waar je moet beginnen.
Ruben: wat gebeurt er bijvoorbeeld als je die grip niet hebt?
Thari: o god, dat ziet er niet goed uit. Mensen maken content op basis van de wind die waait, laat ik maar zeggen.
Leo: mensen gaan ineens podcasts opnemen.
Thari: een podcast over contentstrategie.
Ruben: we moeten wat met content, laten we ook maar een podcast maken.
Thari: de wind die waait. Wat is er populair op dit moment. Maar organisaties beseffen misschien niet dat op het moment het voor hun niet het beste medium is of het beste werkt. Als het een contenttype is dat door een andere organisatie wordt gebruikt dat voor hun wel werkt. Het is heel belangrijk om doelgericht te werken. En als je dat niet doet ga je ontzettend veel tijd verspillen, ontzettend veel geld verspillen met zijn allen aan het maken van content die niet effectief is.
Ruben: om dat aan te vullen. Ik denk dat de mensen die uiteindelijk de uitvoering moeten doen, en van hogerhand te horen krijgen ‘waarom zitten we daar nog niet’, want zo gaat het vaak natuurlijk. Dat de mensen die de uitvoering doen nu erachter komen: ik wil hier grip op krijgen. En zo het initiatief naar zich toetrekken en van daaruit een strategie willen bepalen zodat ze in elk geval iets hebben waar ze zelf me kunnen werken. Maar ook om het gesprek aan te gaan met de beslissers. Waar een marketing of communicatieafdeling vaak een uitvoeringsorgaan was, komen organisaties er ook steeds meer achter dat een goed verhaal en een consistente boodschap over die verschillende kanalen ook voor je kan werken. Maar goed, op het moment dat je dat dan goed wil doen, kom je er ook achter dat dat niet kan zonder een goed plan.
Thari: we zitten in een paradigmashift tussen zenden en communiceren op een effectieve manier met de doelgroep die je wil bereiken. Als je alleen maar zendt, krijg je niet terug wat je wilt. Terwijl als je je realiseert dat je samenwerkt met een doelgroep en dat die doelgroep nut moet zien in wat je aanbiedt, dan word je gewoon veel effectiever als organisatie.
Ruben: wat veel mensen dan zeggen is: doe een doelgroepenonderzoek. Dat klinkt echt als een megagroot project. Is zoiets dan belangrijk? Zou je adviseren om dat te doen? En hoe zorg je ervoor dat dan ook behapbaar is?
Leo: ja, ik adviseer organisaties altijd om dit te doen. Wat mij betreft is dat een van de vormen van analyse die iedere organisatie zou moeten doen wanneer ze aan de slag gaan met contentstrategie. Het levert echt de meest waardevolle inzichten op om gewoon echt van je doelgroep te horen waar ze behoefte aan hebben. Waar ze online actief zijn. Wat voor soort content ze het liefst nuttigen. Wat de handelingen zijn die ze uit willen voeren. Waar zij denken dat jouw organisatie ze mee kan helpen. Dat adviseer ik altijd. Het is zo eenvoudig als gewoon af en toe met iemand van je doelgroep praten. Ik merk dat dat voor veel organisaties lastig is. En ik snap dat ergens ook wel. We hebben met zijn allen een mooi medium opgetuigd. Een mooi kanaal opgezet. Die eigenlijk als een soort buffertje tussen ons en onze doelgroep instaat. Alles wat die doelgroepen doen op die online kanalen kunnen we meten. Het is veel makkelijker om naar de data te kijken dan om daadwerkelijk met de doelgroep te praten. Maar het is net zo eenvoudig om af en toe de telefoon te pakken en iemand te vragen om zijn mening. Je kunt het ook heel ingewikkeld maken, maar dat hoeft in principe niet.
Ruben: mocht iemand die dit luistert denken: dit is de laatste druppel, ik ga nu echt een contentstrategie maken. Waar begin je?
Leo: ik probeer altijd te beginnen bij organisaties door boven water te krijgen wat nou eigenlijk de problemen zijn die aan de basis liggen van de behoefte. Er zijn maar heel weinig organisaties die een contentstrategie willen hebben omdat ze denken dat ze het document missen. Er ligt altijd een probleem aan de basis. Ik vind het altijd heel waardevol om te beginnen met een zo breed mogelijke groep in die organisatie om al die problemen op te halen. Wat gaat er nu niet goed? Wat vinden jullie niet goed aan jullie online kanalen? Wat vinden jullie niet goed aan jullie content? Wie doet het beter? Wat zouden jullie zelf beter kunnen? Wat zijn de trends waar jullie wat mee willen? Wat gaat er niet goed in jullie processen op dit moment? Waar zit de pijn? Voor mij is dat het eerste punt om boven water te krijgen. Als ik de vraag helemaal moet beantwoorden, zou ik zeggen dat je daarna een analyse moet doen op je content. Wat heb je voor content en hoe presteert dat en hoe bevalt dat bij je doelgroep? Vindt die dat waardevol of vind die dat helemaal niet waardevol? Doelgroeponderzoek om dus uit te zoeken waar ze wel op zitten te wachten. Waar ze hun content zouden willen ontvangen. Als je dat soort analyses gedaan hebt, heb je een goede basis om een plan te maken. En dat is wel het begin. Beetje uitgebreid antwoord.
Thari: ja dat is wel de volledige variant. En ik zou wel zeggen: er is ook een uitgeklede variant. Je kunt het ook kleiner houden. Je kunt het zo klein houden als je zelf wil. En ik denk dat het super waardevol is om in elk geval iets te doen. Al is het maar superklein. Al vraag je alleen maar aan je doelgroep wat zijn vinden. Het is super belangrijk om je daar in elk geval mee bezig te houden. En een contentstrategie. Ja het liefst bestaat het uit alle onderdelen die Leo opnoemt. Maar ik denk ook dat er een mogelijkheid is om het kleiner te houden.
Ruben: het klinkt als veel werk, aan de andere kant kunnen mensen denken: ik heb het nu echt nodig. Hoe snel kan ik zoiets voor elkaar krijgen? Wat is iets waar je rekening mee moet houden? Wat is de tijd die je er minimaal voor nodig hebt? Kun je het in een week voor elkaar krijgen? Of is dit veel meer dan dat?
Thari: ik denk dat je eerder moet denken in maanden. Als je een wat wij goede contentstrategie noemen wil hebben, dan zal ik eerder denken in maanden. Zodat je een paar sprints (van 2 weken red.) kunt hebben. Wij doen het in sprints vaak. Dat je 2 sprints bijvoorbeeld hebt, waarvan je in sprint 1 bijvoorbeeld gaat ontdekken wat de problemen zijn en dat je in 2 gaat analyseren wat voor content je nu hebt en hoe die presteert. Als je 2 sprints hebt ben je een maandje verder bijvoorbeeld. We kunnen ook sprints van een week doen, en dan is het natuurlijk 2 weken. Maar daarna moet je natuurlijk ook met je groep aan de slag. Met de vraag: wat willen we wel? En hoe gaan we dat dan doen? Dat kost ook wel even tijd en dat moet ook even landen in je organisatie. Mensen moeten hun hersenen ervoor aanzetten, voor dat strategische denken. Maar dat kan best wel snel. In een paar maanden zou dat wel kunnen.
Leo: het hangt er inderdaad vanaf hoe goed je hem als organisatie wil maken. Ik vind persoonlijk dat iedere contentstrategie begint met een goede analyse. En een goede analyse kan je best wel een tijdje mee bezig zijn. Een analyse van je bestaande content of je bestaande online kanalen wil doen, dan ben je wel een paar weekjes verder. Als je doelgroepenonderzoek wil doen ben je meestal ook wel een paar weekjes verder. Dus dat kost gewoon tijd. Maar als je als organisatie zegt: ik heb dat in principe allemaal al op de plank liggen. Ik heb die ingrediënten al om een goed plan te maken. Ja dan wordt het makkelijker, sneller. Dan denk ik geen maanden, maar eerder in weken. En die complexiteit, die lengte zit hem vooral in het feit dat je het niet alleen moet doen. Je moet ervoor zorgen dat de mensen uit je organisatie erbij betrokken zijn. En dan heb je gewoon te maken met heel veel verschillende mensen en verschillende agenda’s. En qua doorlooptijd heeft dat vaak wel impact.
Ruben: mijn laatste vraag eigenlijk. Ik kan me zo voorstellen in een snel veranderend landschap, in de snel veranderende context waarin je bezig bent, dat contentstrategie ook redelijk snel outdated kan worden. Heb je iets van ervaring of best practices met hoe vaak je zo’n analyse aanscherpt? Hoe vaak je even dat ding erbij pakt om te kijken of die nog klopt?
Leo: ik denk dat het belangrijk is dat je in je contentstrategie nadenkt over hoe je meet of je strategie werkt of niet. Dus dat je je kritieke prestatie indicatoren, je KPI’s bepaalt op strategisch niveau en eventueel op het niveau van de content zelf. Dat moet je gewoon periodiek kunnen meten. Maandelijks, elk kwartaal. Op het moment dat je meet dat je strategie aanslaat, dat je strategie de bepaalde doelen behaalt, dan hoef je er in principe niet zo gek veel aan te doen. Dan werkt het gewoon. Op het moment dat je meet dat het niet zijn doelen behaalt, dat de content die je op dit moment inzet, of de manier waarop je die inzet, je doelen niet behaalt, dan kun je bijsturen. Als je dat weet. Daar zit voor mij geen frequentie aan. Ik zou persoonlijk op het moment dat je meet dat je je doelen niet haalt, een ander plan bedenken.
Thari: het kan ook zijn dat je een contentstrategie maakt om 1 specifiek probleem, dat het meest acute probleem is op dat moment, op te lossen, dat je daarmee een aantal problemen even op de plank hebt gezet. Als je dan ziet dat dat ene probleem aan het verschuiven is. Dat er iets gebeurt in de goede richting, dan kun je je gaan richten op een nieuw probleem. En ik denk wel echt dat het goed is om het als een levend document te beschouwen en er ook periodiek naar te kijken. Ik zou zeggen elk half jaar of elk jaar. Minstens wel kijken of je op het goede pad zit.
Ruben: ik heb verder geen vragen meer, maar ik kan me wel voorstellen dat andere mensen dat wel hebben en er misschien meer over willen weten. Wat is een plek waar ze terechtkunnen?
Thari: wil je reclame maken voor je blog Leo? lacht
Leo: weet je, er zijn zoveel resources over contentstrategie. Ik zou beginnen met het boek van Kristina Halvorson “Content Strategy for the Web”, is wat mij betreft wel de bijbel op dit gebied. En dan afhankelijk van waar je meer over wil weten zijn er heel veel opties mogelijk. Er zijn complete boeken over content audits geschreven, over doelgroeponderzoeken. Ik ben nu net klaar met “Just enough research”, dat is heel erg gericht op doelgroeponderzoek. Als dat iets is waarin je geïnteresseerd bent. Ik haal daar eigenlijk de meeste informatie uit: boeken.
Thari: en als je wat meer oppervlakkige info wil, dan zijn er heel veel blogs over contentstrategie geweest de afgelopen tijd. Op Frankwatching bijvoorbeeld.
Ruben: ik zet ze in de shownotes. Als je vragen hebt, mail dan naar podcast@presenter.nl of connect even met Leo, Thari of mij op LinkedIn. Ook dat zetten we in de shownotes. We helpen je graag verder. Dankjewel en tot de volgende keer.