De purpose van Viisi
De purpose is het bestaansrecht van een bedrijf. De why: waar staat een bedrijf voor? Deze purpose is voor elk bedrijf anders. Tom: “bij Viisi gaat de purpose veel dieper dan geld verdienen en omzet maken. Wij willen enerzijds onze sector veranderen, de financiële wereld en de wereld van hypotheekadvies. En we vinden dat werken zó belangrijk is, dat de mens op de eerste plek komt.”
Persoonlijke en collectieve kernwaarden
Dat de werknemer op één komt, is een duidelijke kernwaarde bij Viisi. Het ontstaan van de kernwaarden van Viisi heeft twee componenten. Tom: “Het heeft een privécomponent, en een meer collectieve component.” De privécomponent is zijn persoonlijke drijfveer en overtuiging. “Iedereen heeft een eigen fundament waarop waarden worden gebaseerd, zodat je weet waar je voor staat, wie je bent en waar je bepaalde lijnen trekt”.
De collectieve component bestaat uit zaken die iedereen aangaat, zoals het klimaatdebat. Het is hierbij belangrijk om te reflecteren op grote thema’s zoals economische groei, hoe ga je met elkaar om, wat is de positie van medewerkers in een bedrijf? Hij merkt dat vooral de jongere generatie hier veel mee bezig is en behoefte heeft aan kernwaarden.
Een goede contentstrategie kan niet zonder kernwaarden
Elk verhaal, ongeacht de vorm, heeft een basis van kernwaarden. “Waar je ook begint, het gaat eigenlijk altijd over normen en waarden. Ook als het over grotere systemen gaat. Je hebt deze waarden en normen niet altijd door, omdat ze ‘normaal’ worden gevonden. Het is bijvoorbeeld normaal om rekening te houden met anderen. Iedereen weet ook wel wat normaal is en wat niet. Het benoemen ervan is alleen heel lastig.”
Je vrijheid bewust inzetten
Omdat Viisi een eigen bedrijf is, hebben ze een zekere vorm van vrijheid. Vrijheid om te benoemen wat ze wel of niet normaal vinden. “Een duidelijke positionering leidt ertoe dat mensen weten waar je voor staat.” Het is daarom belangrijk dat je uitspraken aansluiten bij de kernwaarden van het bedrijf.
Maar vrijheid biedt meer kansen: “wij vinden dat we onze vrijheid best mogen inzetten voor het algemeen belang. Mensen kunnen onze uitspraken voelen als morele ondersteuning.” Zo heeft Viisi bedrijven aangemoedigd om hun medewerkers op de eerste plek te zetten, juist in coronatijd. Hierover heeft Tom veel in de media opgetreden. Het verhaal van Viisi naar buiten brengen.
Gezicht van het bedrijf
Dat Tom het verhaal al vaker heeft verteld, en daardoor bekender is dan zijn collega, betekent niet dat hij het gezicht is van Viisi. Tom: “De slogan die wij hebben is: de purpose is de baas. Het gaat om onze insteek en ons bestaansrecht, de why. De personen die bij ons werken zijn een instrument voor die boodschap.” Het is daarom bij Viisi niet de bedoeling dat er maar één iemand is die naar buiten treedt met het verhaal. “Het is belangrijk dat heel veel mensen binnen het bedrijf de boodschap kunnen overdragen.”